Státní zkouška z Metodologie výzkumu v psychologii vychází z předmětů:
• Metody výzkumu v psychologii I.
• Metody výzkumu v psychologii II.
• Etika v psychologickém výzkumu
Student si ke zkoušce losuje dvě otázky z nabízených okruhů. Má 15 minut na přípravu následně přistupuje k ústní zkoušce. Prověření znalostí jednotlivých témat předpokládá nejen prezentaci znalostí, ale i schopnost studenta uchopit téma, ve kterém zkoušen, pomocí příkladů ze současného výzkumu. Na každou otázku je v průběhu zkoušky vyhrazeno 15minut. Celková časová dotace této části SZZ je 30 minut.
Metodologie psychologického výzkumu - základní východiska
Psychologická věda a její charakteristiky, životní cyklus výzkumu; klasifikační formáty psychologického výzkumu, vědecký přístup v psychologii: empirické a hypoteticko-deduktivní postupy, testování hypotéz, predikce, replikovatelnost, princip peer review, výsledky a závěry výzkumu: role interpretace v psychologickém výzkumu
Kvantitativní přístupy v psychologickém výzkumu
Měření v psychologii, role teorie v konstrukci výzkumných otázek a interpretaci výsledků, tvorba výzkumné otázky, formulace hypotézy; tvorba výzkumného vzorku v kvantitativním psychologickém výzkumu, typy výběrů, velikost vzorku; typy proměnných; standardizace psychologických nástrojů; validita a reliabilita v psychologickém výzkumu
Popisné a korelační (neexperimentální) formáty kvantitativního výzkumu
Laboratorní výzkum vs. výzkum v reálném světě (field studies), role kauzality v popisných a korelačních studiích, výzkumy sledování rozdílů mezi skupinami, korelační studie a popisné studie (observational studies) v neexperimentálním plánu, výhody a nevýhody ve srovnání s experimentálními formáty výzkumu
Experimentální formáty výzkumu
Pojetí kauzality v experimentálních formátech výzkumu, typická struktura výzkumného plánu v experimentálních studiích, vnitřní validita, nežádoucí proměnné, vyvažování, vnitrosubjektový design, mezisubjektový design, kvaziexperiment
Intervenční a evaluační formáty výzkumu
Vymezení a základní charakteristiky intervenčních a evaluačních formátů výzkumu, pojetí kauzality v intervenčních a evaluačních formátech výzkumu, odlišení od experimentu a kvaziexperimentu, srovnání s formáty výzkumu se srovnáváním skupin, typická struktura výzkumného plánu v intervenčních studiích, postupy pro sběr a zpracování dat v intervenčním a evaluačním formátu výzkumu, typická struktura (design) výzkumu pro tvorbu a standardizaci psychologického testu, příklady efektivního využití longitudinálního a průřezového výzkumu v psychologii
Longitudinální a průřezové formáty výzkumu
Charakteristika longitudinálního a průřezového formátu výzkumu, organizace longitudinálního a průřezového výzkumu v čase, výzkumný vzorek pro longitudinální a průřezový výzkum, výhody i nevýhody longitudinálního a průřezového výzkumu v čase
Využití psychodiagnostiky a psychometriky v psychologickém výzkumu
Využití psychodiagnostických metod a psychometrických testů v psychologickém výzkumu, normativní a kriteriální perspektivy ve využívání psychodiagnostických testů, formáty výzkumu pro tvorbu a prověřování psychometrických psychologických testů: standardizační a normativní studie, formáty výzkumu s využitím psychometrických a psychodiagnostických testů
Dotazníky a hodnotící škály
Dotazníkové šetření x dotazník, výhody a nevýhody, způsoby dotazování, typy otázek, tvorba nestandardizovaného dotazníku
Psychofyziologická měření
Definice, výhody, nevýhody, typy měření, aplikační potenciál, třísložkový model, technologie a přístroje využívané při psychofyziologickém měření
Kvalitativní výzkum v psychologii
Specifičnost kvalitativního výzkumu v psychologii, myšlenkové a teoretické rámce pro kvalitativní přístupy v psychologickém výzkumu, charakteristika kvalitativních přístupů v psychologii, cíle kvalitativního výzkumu
Pozorování v kvalitativním i kvantitativním výzkumu
Strukturované a nestrukturované pozorování v kvantitativním výzkumu, výhody a nevýhody strukturovaného pozorování a jeho typické příklady využití, využití pozorování v kvalitativním výzkumu, postupy pro realizaci pozorování v kvalitativním výzkumu, výzkumná data získaná pozorováním, příklady využití pozorování v kvalitativním psychologickém výzkumu
Rozhovor jako nástroj realizace kvalitativního výzkumu
Typy rozhovorů, postupy rozhovorů, tvorba vzorku, výstupy, výhody, nevýhody, příklad studie
Analýza stop a výsledků činností
Typy stop a výsledků činností, postupy, tvorba vzorku, výstupy, výhody, nevýhody, příklad studie
Projektivní a enabling techniky v psychologickém výzkumu
Typy, postupy, výstupy, výhody PaE technik, nevýhody, příklad studie, analýzy
Analýza kvalitativních dat: tematická analýza
Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, příklad studie
Analýza kvalitativních dat: interpretativní fenomenologická analýza
Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, příklad studie
Analýza kvalitativních dat: narativní analýza
Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, příklad studie
Analýza kvalitativních dat: zakotvená teorie
Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, příklad studie
Analýza kvalitativních dat: diskurzivní analýza
Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, příklad studie
Etické otázky psychologického výzkumu
Etická pravidla pro psychologický výzkum, základní principy práce s lidmi v psychologickém výzkumu, tvorba výzkumného vzorku se zohledněním zásad pro etiku ve výzkumu (specifika práce se zranitelnými skupinami, dětmi, zvířaty apod.) , postupy a nástroje pro zajištění etiky v psychologickém výzkumu (informovaný souhlas, anonymizace, debriefing apod.), etické principy pro publikování výsledků výzkumu, etická dilemata, povinnosti výzkumníka z hlediska zajištění etiky ve výzkumu, příklady z reálného výzkumu
Navazující magisterský studijní program
Teoreticko-výzkumná psychologie
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň