část SZZ 2 Psychologická metodologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Otázky k SZZ 2: Metodologie výzkumu v psychologii ****************************************************************************************** Státní zkouška z Metodologie výzkumu v psychologii vychází z předmětů: • Metody výzkumu v psychologii I. • Metody výzkumu v psychologii II. • Etika v psychologickém výzkumu Student si ke zkoušce losuje dvě otázky z nabízených okruhů. Má 15 minut na přípravu násle ústní zkoušce. Prověření znalostí jednotlivých témat předpokládá nejen prezentaci znalostí studenta uchopit téma, ve kterém zkoušen, pomocí příkladů ze současného výzkumu. Na každou průběhu zkoušky vyhrazeno 15minut. Celková časová dotace této části SZZ je 30 minut. 1.Metodologie psychologického výzkumu - základní východiska Psychologická věda a její charakteristiky, životní cyklus výzkumu; klasifikační formáty výzkumu, vědecký přístup v psychologii: empirické a hypoteticko-deduktivní postupy, test predikce, replikovatelnost, princip peer review, výsledky a závěry výzkumu: role interpr psychologickém výzkumu 2.Kvantitativní přístupy v psychologickém výzkumu Měření v psychologii, role teorie v konstrukci výzkumných otázek a interpretaci výsledků výzkumné otázky, formulace hypotézy; tvorba výzkumného vzorku v kvantitativním psycholog typy výběrů, velikost vzorku; typy proměnných; standardizace psychologických nástrojů; v reliabilita v psychologickém výzkumu 3.Popisné a korelační (neexperimentální) formáty kvantitativního výzkumu Laboratorní výzkum vs. výzkum v reálném světě (field studies), role kauzality v popisnýc studiích, výzkumy sledování rozdílů mezi skupinami, korelační studie a popisné studie (o studies) v neexperimentálním plánu, výhody a nevýhody ve srovnání s experimentálními for 4.Experimentální formáty výzkumu Pojetí kauzality v experimentálních formátech výzkumu, typická struktura výzkumného plán experimentálních studiích, vnitřní validita, nežádoucí proměnné, vyvažování, vnitrosubje mezisubjektový design, kvaziexperiment 5.Intervenční a evaluační formáty výzkumu Vymezení a základní charakteristiky intervenčních a evaluačních formátů výzkumu, pojetí intervenčních a evaluačních formátech výzkumu, odlišení od experimentu a kvaziexperiment s formáty výzkumu se srovnáváním skupin, typická struktura výzkumného plánu v intervenčn postupy pro sběr a zpracování dat v intervenčním a evaluačním formátu výzkumu, typická s (design) výzkumu pro tvorbu a standardizaci psychologického testu, příklady efektivního longitudinálního a průřezového výzkumu v psychologii 6.Longitudinální a průřezové formáty výzkumu Charakteristika longitudinálního a průřezového formátu výzkumu, organizace longitudináln průřezového výzkumu v čase, výzkumný vzorek pro longitudinální a průřezový výzkum, výhod longitudinálního a průřezového výzkumu v čase 7.Využití psychodiagnostiky a psychometriky v psychologickém výzkumu Využití psychodiagnostických metod a psychometrických testů v psychologickém výzkumu, no a kriteriální perspektivy ve využívání psychodiagnostických testů, formáty výzkumu pro t prověřování psychometrických psychologických testů: standardizační a normativní studie, s využitím psychometrických a psychodiagnostických testů 8.Dotazníky a hodnotící škály Dotazníkové šetření x dotazník, výhody a nevýhody, způsoby dotazování, typy otázek, tvor nestandardizovaného dotazníku 9.Psychofyziologická měření Definice, výhody, nevýhody, typy měření, aplikační potenciál, třísložkový model, technol využívané při psychofyziologickém měření 10Kvalitativní výzkum v psychologii Specifičnost kvalitativního výzkumu v psychologii, myšlenkové a teoretické rámce pro kva přístupy v psychologickém výzkumu, charakteristika kvalitativních přístupů v psychologii kvalitativního výzkumu 11Pozorování v kvalitativním i kvantitativním výzkumu Strukturované a nestrukturované pozorování v kvantitativním výzkumu, výhody a nevýhody s pozorování a jeho typické příklady využití, využití pozorování v kvalitativním výzkumu, realizaci pozorování v kvalitativním výzkumu, výzkumná data získaná pozorováním, příklad pozorování v kvalitativním psychologickém výzkumu 12Rozhovor jako nástroj realizace kvalitativního výzkumu Typy rozhovorů, postupy rozhovorů, tvorba vzorku, výstupy, výhody, nevýhody, příklad stu 13Analýza stop a výsledků činností Typy stop a výsledků činností, postupy, tvorba vzorku, výstupy, výhody, nevýhody, příkla 14Projektivní a enabling techniky v psychologickém výzkumu Typy, postupy, výstupy, výhody PaE technik, nevýhody, příklad studie, analýzy 15Analýza kvalitativních dat: tematická analýza Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, p 16Analýza kvalitativních dat: interpretativní fenomenologická analýza Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, p 17Analýza kvalitativních dat: narativní analýza Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, p 18Analýza kvalitativních dat: zakotvená teorie Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, p 19Analýza kvalitativních dat: diskurzivní analýza Typy, postupy krok za krokem, specifika užití s ohledem na ostatní analytické postupy, p 20Etické otázky psychologického výzkumu Etická pravidla pro psychologický výzkum, základní principy práce s lidmi v psychologick tvorba výzkumného vzorku se zohledněním zásad pro etiku ve výzkumu (specifika práce se z skupinami, dětmi, zvířaty apod.) , postupy a nástroje pro zajištění etiky v psychologick (informovaný souhlas, anonymizace, debriefing apod.), etické principy pro publikování vý etická dilemata, povinnosti výzkumníka z hlediska zajištění etiky ve výzkumu, příklady z výzkumu