část SZZ 1 Psychologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Otázky k SZZ 1: Psychologie ****************************************************************************************** Státní zkouška z Psychologie vychází z předmětů: • Vývojová psychologie – teorie a metody výzkumu • Sociální psychologie – výzkum a aplikace • Behaviorální a evoluční psychologie • Psychofyziologie a neuropsychologie • Psychologie osobnosti – teorie a metody výzkumu • Obecná psychologie Student si ke zkoušce vylosuje tři otázky, z každého segmentu této SZZ jednu. Prověření zn předpokládá nejen prezentaci znalostí, ale i schopnost studenta uchopit téma, ve kterém zk téma současného výzkumu. Na každou otázku je vyhrazeno 15 minut. Celková časová dotace tét minut. *========================================================================================= * Vývojová psychologie + Sociální psychologie *========================================================================================= 1.Dobro a zlo v experimentech a studiích sociální psychologie Efekt přihlížejícího, Kitty Genoves, rozptýlení odpovědnosti, Darley, Latané, experiment přihlížením, prosociální chování, altruismus, teorie prosociálního chování, empatie, vli faktory inhibice pomáhání, Asch, Milgram, Zimbardo, prvních 10 voltů 2.Postoje, předsudky, stereotypy, diskriminace a meziskupinové vztahy v experimentech a st psychologie Postoje a význam postojů, Allport, funkce postojů, kognitivní disonance, persuase, změna sociální kategorizace a srovnávání, auto/hetero/stereotypy, předsudky, etnocentrismus, m Elliot, in-group, out-group, La Pierův paradox, etnické skupiny, typy ko-existence skupi etika měření postojů vůči minoritám 3.Sociální vlivy na chování, výkonnost, rozhodování jedince a skupin v experimentech a stu psychologie Sociální skupina, skupinová koheze, sociální facilitace, Triplett, Zajonc, sociální zahá fenomén, skupinová polarizace, groupthink, teorie minimální skupiny, konformita ve skupi disonance a chování skupiny/ve skupině, skupina v izolaci, postapokalypsa 4.Sociální poznávání a přisuzování charakteristik jedinci, skupině v experimentech a studi psychologie Sociální poznávání, efekt primárnosti, peak and end rule, Asch, halo efekt, efekt novost přetrvávání, efekt zdánlivé korelace, heuristiky, teoretické modely poznávání, teorie at Kelley, princip kovariance, teorie korespondujících závěrů, základní atribuční chyba, Jo Nisbett – příčiny atribuční chyby, Rotter, Locus of Control, atraktivita, sebenaplňující 5.Sociální identita a vliv sociálního já na chování, prožívání, myšlení člověka H. Tajfel a sociální identita, primordiální a instrumentální identita, favorizace, sociá nákaza, sociální strategie regulace emocí, sociální motivace, sebepojetí, sebehodnocení, sebesystém, in-group, out-group, sebeobraz 6.Agrese a násilí v experimentech a studiích sociální psychologie Konformita, vliv (Cialdini), moc, agrese, Zimbardo, Milgram, Latané, Darley, frustrace, kategorizace, média, propaganda, kognitivní válčení, rozdělování společnosti 7.Vývoj sociální kognice Paradigmata sociokognitivního vývoje, neurální substráty sociálního poznávání, význam ra pro vývoj sociální kognice, Meltzoffova teorie “druzí jsou jako já” (Like-Me Theory), ro pohledu, vývoj připisování záměrů a cílů, (před)porozumění mylným domněnkám, sdílená poz 8.Emoční vývoj Funkcionalistické vs. fenomenologické hledisko, dynamic systems approach, sociální úsměv koordinace, primární intersubjektivita, sekundární intersubjektivita, sociální rámcování afektivních procesů v raném dětství, vývoj emoční regulace a její neurální substráty, vý porozumění, raná emoční vulnerabilita, emoční vývoj a self 9.Vývoj sociální kompetence, vztahů s vrstevníky a hry Theory of mind, prediktory sociální kompetence, intervenční studie a intervenční program kompetence, vývoj hry, pretend play, focused observation, vývoj vrstevnických vztahů, ge vztah sociální kompetence a vztahů s vrstevníky, vztah emočního vývoje a sociální kompet s vrstevníky, souvislost mezi jazykovým vývojem a sociální kompetencí a vztahy s vrstevn výzkum sociální kompetence - metody měření a hlavní poznatky v kontextu klasických teorií 10Kognitivní vývoj Milníky kognitivního vývoje v raném dětství (Piagetova periodizace), kognitivní vývoj v školním věku (Piagetova periodizace),Piagetova teorie kognitivního vývoje. Vygotský a jeho příno psychologii (kulturně-historická teorie vývoje poznávacích procesů), zprostředkování jako ústřední k kulturně orientované vývojové psychologie (Vygotský, Feuerstein) 11Jazyk, řeč a gramotnost Vztah jazyka a řeči. struktura jazykových schopností - fonologická, lexikální a gramatic rovina, milníky ve vývoji řeči, vývoj fonologického uvědomování, vývoj slovní zásoby, vývoj gram schopností, vývojový vztah jazykových schopností a gramotnosti, současné teorie vývoje gramotnosti, longitudinální výzkum ve studiu řeči a jazykových schopností 12Dospělost Současný pohled na dospělost v psychologii, vynořující se dospělost (Arnett), Eriksonova teorie vývoje v dospělosti, vývojové úkoly v dospělosti, Levinson – body obratu, střední dospěl krize středního věku, pozdní dospělost-témata a kritické momenty *========================================================================================= * Behaviorální a evoluční psychologie + Psychofyziologie a neuropsychologie *========================================================================================= 1.Evoluční teorie Teorie přirozeného výběru, adaptace, exaptace atd., Tinbergenova čtyři proč, neodarwinis transkripce a translace DNA, dědičnost znaků, mutace, fenotyp a genotyp, vlivy prostředí, epigenetik přírodního výběru (gen, jedinec, skupina, druh), reprodukční úspěch (fitness), příbuzenský výběr 2.Fylogeneze Plesiomorfní a apomorfní znaky, lidoopi, rod Homo, unikátní lidské adaptace, evoluce moz člověka, základní teorie evoluce sociální kognice, inteligence a jazyka člověka, ekologie a etolo (harémy goril, monogamie a její alternativy u gibonů, fission-fusion šimpanzů a orangutanů, intrasexuál u orangutanů, vytváření koalic, potravní ekologie lidoopů, lov u šimpanzů, sociální zvyk nástrojů u lidoopů, kognitivní schopnosti lidoopů) 3.Velké teorie a směry Evolučně stabilní strategie (model jestřába a hrdličky); vnitropohlavní a mezipohlavní v signálů - teorie handicapu, dobrých genů, ubíhající (runaway) selekce, teorie sexy synů; teorie če teorie alloparentální péče; koevoluce biologie a kultury, kulturní skupinová selekce; evoluční behaviorální ekologie člověka, etologie člověka 4.Výběr partnera a partnerské vztahy Krátkodobé vs. dlouhodobé strategie párování, evoluční teorie homosexuality, evoluční vy parafilií a sexuálních dysfunkcí, žárlivost, nevěra, nejistota otcovství 5.Sexualita a reprodukce Triversova teorie asymetrických investic, omezení reprodukčního potenciálu, párovací sys polygamie, promiskuita), reprodukční strategie (smíšené), sériová monogamie, otcovské in sociosexualita, teorie pohlavních strategií, teorie strategického pluralismu 6.Dobro a zlo Hierarchie, konflikty v rodině (role příbuzenství, infanticida, rodičovský konflikt, sou konflikt, konflikt o paternitu); trestání, války; teorie her (diktátor, trust game, ultimatum game), kooper (příbuzenský, reciproční, kompetitivní), teorie recipročního altruismu, přímý a nepřímý altruismus, te vězňovo dilema, půjčka za oplátku (tit for tat), Pavlov 7.Neuroanatomie a neurofyziologie CNS Základní strukturní prvky nervového systému (neuron, jeho stavba a funkce, děje na buněč glie a děje na membráně gliových buněk; vnitřní prostředí CNS – komorový systém, mozkomíšní mok hematoencefalická bariéra, metabolismus nervové tkáně), funkční souvislosti (způsoby kom buňkami; klasifikace nervových vláken; interneuronální integrační mechanismy, presynapti postsynaptické modulační okruhy, synaptická plasticita; reflex), funkce jednotlivých částí CNS (míchy, mozečku, mezimozku, velkého mozku-telencefala), funkční vztahy v CNS (reflexy, motorika, nervového systému, biologické rytmy, chování), vývoj nervové soustavy a neuroplasticita dospělosti 8.Mechanismy vnímání a senzomotoriky Transdukce a signalizace na sítnici (zrakový systém, konvergence a divergence spojení, s uspořádání, morfologie a mechanismy fungování fotoreceptorů, zrakové pigmenty, receptivní pole); sig laterálním kolínkatém jádře a v primární zrakové kůře, buněčná a funkční architektura zrakové kůry okulární dominance a orientační sloupce), projekce do sekundární zrakové kůry, asociační oblasti integrace zrakových informací; zpracování somatosenzorických a sluchových signálů (organizace rece registrujících jemný dotek, kódování podnětu, centrální dráhy, somatosenzorická kůra, sekundární a přid somatosenzorické kůry, dráhy percepce bolesti a tepla); sluchový systém a kódování frekv sluchová dráha, sluchová kůra, prostorová lokalizace zvuku; transdukce mechanických a chemických (kódování podnětu v mechanoreceptorech, svalová vřeténka, odpovědi na statické a dynamické natažen čichové receptory a odpověď na čichový podnět; transdukční mechanismy chuti, chuťové buňky); tra bolestivých a tepelných podnětů, aktivace a senzitizace nociceptivních receptorů 9.Vědomí, pozornost, učení a paměť Druhy pozornosti a vědomí, vědomá pozornost, pozornostní sítě, mechanismy pozornosti, ne nevědomé a předvědomé zpracování, neurální substráty, elektrofyziologické koreláty; typy učení a kódování, uchovávání a vybavování; oblasti mozku do nich zapojené, role hipokampu, neurální mechan 10Emoce, agrese a stres teorie emocí, emoční projevy tělesné a výrazy obličeje, oblasti mozku zapojené do zpraco regulace emocí; oblasti mozku, hormony a neuropřenašeče zprostředkující agresi, vliv stresu na mo funkce, tělesné odpovědi na stres 11Homeostáza Hlad a žízeň, nasycení a sytost, uchovávání a výdej energie, fáze metabolismu, teorie př role čichu a chuti v rozvoji nasycení a sytosti, faktory ovlivňující příjem potravy, regulace těles poruchy příjmu potravy 12Spánek, snění, bdění a cirkadiánní rytmy Spánková stadia, teorie spánku a bdění, cirkadiánní cykly spánku a bdění a oblasti mozku zapojené, dopady spánkové deprivace, poruchy spánku *========================================================================================= * Obecná psychologie a Psychologie osobnosti *========================================================================================= 1.Studium mysli Vymezení oboru obecné psychologie, experimentální, kognitivní psychologie, neurovědy, ko neuropsychologie a kybernetiky. Metody studia mozku v psychologii. Wundt, Fechner, James Základní pojmy a dělení: psychické procesy/funkce, psychika, vědomí, psychické procesy, mentální reprezentace, kognitivní operace 2.Pozornost Zaměření pozornosti a soustředění vědomí, bezděčná a záměrná pozornost, vlastnosti pozor ostražitost a vyhledávání, detekce signálů, prostorová pozornost, neglect, distraktory, integrace znak pozornosti, selektivní pozornost, filtrace informací, zdroje pozornosti, novodobý výzkum pozornosti uvedených tématech 3.Vnímání Vnímání a čití, signály a vodítka, konstruktivistický, ekologický a gestaltistický příst vnímání, oko a zrakové dráhy v mozku, vnímání hloubky, zrakové vnímání objektů, pohybu, tváře; ucho a s mozku, hlas a řeč, struktura jazyka, kognitivní teorie porozumění řeči a osvojování jazy rozpoznávání fonému, slova, ontogeneze produkce jazyka; Chomsky, Tomasello; poruchy jazy 4.Mentální reprezentace, myšlení a řešení problémů Mentální reprezentace analogická a symbolická; představy, výroky, mentální modely, produ funkční ekvivalence představ; pojem (koncept), klasické (logické, lingvistické) pojetí pojmu, te exemplářů, znalostní (propoziční) teorie pojmů; hypotéza dvojího kódu, propoziční hypotéza; embodie efekt konkrétnosti; ontogeneze pojmů; konkrétní, názorné, abstraktní a propoziční myšlení; cyk problémů; dobře a špatně strukturované/definované problémy; heuristiky při řešení problémů; vhled; řešení problémů; tvořivost; rozhodování - teorie rozhodování, uspokojování, užitek, pravděpodob heuristické rozhodovací postupy; logické usuzování 5.Emoce a motivace Motivy, touhy, cíle, přání, pudy, instinkty, tendence, potřeby - fyziologické a psychick získané; hedonistické paradigma; pudové teorie, incentivní teorie motivace; Freud, hydraulický mo pudová teorie; Maslow, hierarchie potřeb, Kauffman a metafora plachetnice; Murray, primární a s potřeby, potřeba moci, afiliace a dosahování; McClelland, explicitní a implicitní motivy; apercep sebedeterminační teorie (Ryan a Deci), motivy kompetence, autonomie, vztahovosti. Emoce a pocit, afekt, n triáda v teorii emocí, James a Lange, Cannon a Bard, Schachter a Singer; funkce emocí, motivační, regulační komponenta emocí; teorie diskrétních (základních, primárních) emocí, teorie zhodnocení a přístupy, sociálně konstruktivistické teorie emocí; dimenze emocí; výzkum a kritika výše koncepcí 6.Paměť, navigace a učení Senzorická, krátkodobá a dlouhodobá paměť, pracovní paměť, implicitní a explicitní, ikon asociační, prostorová, emoční paměť, priming, deklarativní a procedurální, sémantická a paměť, zábleskové vzpomínky; paměťový proces, kódování, uchovávání, vybavování, zapamatování, z vybavení; Ebbinghaus, kapacita paměti, Millerovo číslo, Atkinson-Shiffrinův model; model Baddeleyho a Hitche; paměťové testy, poruchy paměti; multiple memory systems; Tulving; h teorie paměti; konekcionistická teorie paměti. Navigace a vnímání, navigace a učení, navigace a navigace, beaconing, referenční rámce - egocentrický, allocentrický, cesty, orientační body, navig zraku, integrace dráhy, role propriocepce v navigaci. Tolman, prostorové učení, kognitivní mapa místové buňky (place cells), mřížkové buňky (grid cells) a další neurony v hipokampu. Učení neas asociativní, komplexní, sociální; habituace, senzitizace; neurální podstata učení; imprinting (vtiskn podmiňování, operantní/instrumentální podmiňování, zákon účinku, odměny, trestu, generalizace a diskr tvarování (shaping), řetězení (chaining), vyhasínání; učení vhledem, latentní učení, senzomotorick sociální učení, imitace (nápodoba), emulace, observace, sociální odměna, zrcadlové neurony 7.Teorie osobnosti Interpretativní, strukturální (kvalitativní, ideografický) a analytický (kvantitativní, přístup ve studiu osobnosti. Allport, Murray, psychometrici. Lexikální, psychodynamické, evoluční, neurobi Cattell, Eysenck, Freud, Adler, Freudová, teorie objektních vztahů, self-psychologie, teorie vzta Cloninger, Depue, De Young 8.Sebepojetí, ontogeneze osobnosti, identita, hranice v mysli Já, jáství, integrita osobnosti, motivy Já, kognitivní schémata já, prototyp já, centrál reálné a možné já, aktuální, ideální, požadované, nežádoucí já, pozitivní a negativní reprezentace já, schéma já; sebeklam, komplexita a jasnost sebepojetí; emoční vztahování se k sobě, sebehodnocení, s sebevědomí, sebedůvěra; rysové a stavové sebehodnocení; optimální, nízká a vysoká hladina sebehodnoc sebehodnocení; motivační aspekt sebehodnocení - sebemonitorování, kontrolní model sebere osobních vodítek. Vývoj osobnosti, identita. Hranice v mysli, tenké a silné, Hartmann, v mysli, absorpce; výzkum výše uvedených koncepcí 9.Osobnost v interpersonální a mezikulturní perspektivě Interpersonální osobnost - odlišení od jiných teorií osobnosti, dominance, sociabilita, afiliace, interpersonální cirkumplex, Leary, Wiggins; haló efekt v percepci osobnosti, nepřiměřená hypotéza pravdivého jádra, osobnostně relevantní vzhledová vodítka. Osobnost a kultura, osobnost Alexithymie, její vznik, měření, stabilita, vliv na duševní zdraví 10Inteligence Definice inteligence, IQ, normalita inteligence; studium inteligence v psychologii; psyc inteligence jako osobnostní rys, Galton, Binet a Simon, Terman, Wechsler, Gardner, – teorie mnohočet Spearman – g factor, Cattell - fluidní a krystalizovaná inteligence, Ceci - bioekologick inteligence; testy inteligence – WAIS, Ravenovy matice; Faktorová analýza ve výzkumu osobnosti a inteligenc inteligence, inteligence a prostředí 11Teorie velké pětky Vlastnosti, dispozice osobnosti, osobnostní rys; postup lexikální analýzy vedoucí k pěti OCEAN; extraverze, přívětivost, svědomitost, emoční stabilita, intelekt (otevřenost vůči zkušen postuláty pětifaktorové teorie: bazální tendence, charakteristické adaptace, objektivní biografie, vnější vlivy, dynamické procesy; kritika velké pětky 12Výzkum v psychoterapii a poruchy osobnosti Výzkum v psychoterapii, problém kontrolní skupiny, výzkum psychoterapeutického procesu. odlišností lidí s poruchou osobnosti, příčiny poruch osobnosti; paranoidní osobnost, schizoidní oso disociální osobnost, emočně nestabilní osobnost, impulzivní, hraniční osobnost, histriónská osobnos kompulzivní osobnost, závislá osobnost, narcistní osobnost