doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** – garantka studijního programu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Kontakt a konzultační hodiny ****************************************************************************************** • Gabriela.Malkova@fhs.cuni.cz • Konzultační hodiny v ZS 2021/22: úterý 14:30–15:30, místnost č. 2.16 (příp. 1.24) ****************************************************************************************** * Odborné zájmy ****************************************************************************************** • Vývojová souvislosti jazykových a gramotnostních dovedností • Fonologické a ortografické procesy ve vývoji gramotnosti • Tvorba diagnostických nástrojů pro mapování vývoje jazykových, pregramotnostních a gramo dovedností • Intervence na poli rozvíjejících se gramotnosti • Sociokulturní přístupy ve vývojové psychologii, zejména fenomén zprostředkované učení ****************************************************************************************** * Předměty vyučované ve studijním programu ****************************************************************************************** • Vývojová psychologie – teorie a metody výzkumu (YMPP005) garantka kurzu • Metody výzkumu v psychologii I. (YMPP001) garantka kurzu • Obecná psychologie (YMPP002) • Psychometrika • Výzkum jazyka a gramotnosti ****************************************************************************************** * Vzdělání a pracovní zkušenosti ****************************************************************************************** • 2001 – Pedagogická fakulta UK Praha, katedra Psychologie, magisterské studium psychologi pedagogika • 2007 – Pedagogická fakulta UK Praha, Ph.D. v oboru pedagogické psychologie • 2015 – Pedagogická fakulta UK Praha, PhDr. v oboru pedagogické psychologie • 2017 – Pedagogická fakulta UK Praha, habilitace v oboru pedagogické psychologie • od roku 2007 pracuje jako odborná asistentka/vědecká pracovnice na FHS UK, částečným úva UK ****************************************************************************************** * Nejvýznamnější grantové projekty ****************************************************************************************** • Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v př a raném školním věku, Program: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a huma výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA, Nositel: UK, Poskytovatel: Technologická republiky, (ID projektu: TL02000174), Trvání projektu: 2019–2022 – hlavní řešitelka • A is for App; Reading Fluency Apps for Struggling Readers in Primary School, Program: Er UniLeuven, Poskytovatel: Evropská unie, Trvání projektu: 2018–2021 – hlavní řešitelka če • Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen – jejich vývojová souvislost a vliv na počáteční gramotnosti, Program: Standardní projekty, Nositel: UK, Poskytovatel: Grantová (GA13-25625S), 2013–31.12.2014 – hlavní řešitelka • ELDEL – Rozvoj gramotnosti v evropských jazycích/ Enhancing Literacy development in Euro (www.eldel.eu), senior scientist. Project No. PITN-215961. Poskytovatel: 7RP EU PEOPLE-2 Marie Curie Action. 2008–2012 – hlavní řešitelka české části • Fonologické a syntaktické uvědomování v předškolním věku, Program: Standardní projekty, Poskytovatel: Grantová agentura ČR, (ID projektu: GAP407/10/2057), Trvání projektu: 2010 řešitelka ****************************************************************************************** * Vybrané publikace ****************************************************************************************** • BRUMOVSKÁ, T., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2020) The methodological issues in the assessment the benefits of formal youth mentoring interventions – the case of the Czech Big Brother Pet P. In Prieto-Flores, ?. and Feu, J. Mentoring Child and Youth: Global Approaches to (pp. 110-127). London: Routledge. ISBN 9780429345951. • CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MIKULAJOVÁ, M., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehe Scientific Studies of Reading, 23:5, 386-402, DOI: 10.1080/10888438.2019.1580284. • SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2016). Intervence v oblasti vývoje raných gramotnostních dovednost poznatků. E-Psychologie, 10(4), 65–75; https://e-psycholog.eu/clanek/275. • SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Spelling skills of Czech primary school children in relatio method of literacy instruction. Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 59–77. https://doi.org/10.1515/jolace-2017-0004; https://www.degruyter.com/view/j/jolace.2017.5 jolace-2017-0004/jolace-2017-0004.xml. • SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Pr 978-80-7476-093-8. • SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & SMOLÍK, F. (2014). Diagnostika jazykových schopností. Diagnostic pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Gra 978-80-247-4239-7. • SMOLÍK, F., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolní Grada. ISBN 978-80-247-4240-3. • CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2013). Differ but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthograp Psychological Science 24(9). doi: 10.1177/0956797612473122 (http://pss.sagepub.com/conte early/2013/06/06/0956797612473122.full). • CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E. SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2012). of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychologic 23(5). doi 10.1177/0956797611434536. • HULME, C., CARAVOLAS, M., MALKOVA, G., & BRIGSTOCKE, S. (2005). Phoneme isolation abilit a consequence of letter-sound knowledge. Cognition, 97(1), B1–B11. ISSN 0010-0277. FOTO: Jan Jirkovský